Historia
-
1913
26 sierpnia
Władze niemieckie w podpoznańskiej wsi Ławica zbudowały na obszarze około 300 ha lotnisko wojskowe. Uroczystego otwarcia obiektu dokonał cesarz Wilhelm II. Lotnisko posiadało hangary na 30 samolotów, warsztaty i koszary specjalnej jednostki wojskowej zajmującej się szkoleniem pilotów oraz przeglądami i naprawą samolotów. -
1913Utworzenie Aeroklubu Polskiego.
-
1921
29 maja - 6 czerwca
regularne krajowe przewozy lotnicze wykonywane przez pierwsze polskie przedsiębiorstwo transportu lotniczego „Aero-Targ”, uznawane za początek polskiego transportu lotniczego; w czasie Targu Poznańskiego łącznie odbyło się 28 rejsów na trasie Poznań-Warszawa-Poznań i 30 - na trasie Poznań-Gdańsk - Poznań. -
1923Utworzenie jednej z pierwszych w Polsce wytwórni samolotów pod nazwą Spółka Akcyjna „Samolot”.
-
1925
23 maja
Otwarcie pierwszego regularnego połączenia na trasie Poznań-Warszawa-Poznań, równoznaczne z rozpoczęciem działalności cywilnego portu lotniczego; połączenie uruchomiło Towarzystwo Komunikacji Lotniczej „Aero”. -
1928Powołanie przedsiębiorstwa Linie Lotnicze„LOT” (później PLL „LOT”), które uruchomiło rejsy na trasie Katowice-Poznań, Poznań - Bydgoszcz - Gdańsk oraz Warszawa - Poznań - Berlin (wspólnie z „Deutsche Lutfhansa”).
-
1931
w latach 1931-1938
Systematyczna rozbudowa cywilnej części lotniska oraz inwestycje w urządzenia nawigacyjne i oświetleniowe; pod względem wyposażenia technicznego, port w Ławicy stał się drugim po Warszawie-Okęciu lotniskiem w kraju. -
1939Zakończenie obsługi połączeń cywilnych.
-
1939
1 września
Dwa niemieckie naloty i bombardowania wojskowej części lotniska, dezorganizujące działalność 3. Bazy Lotniczej. -
1939
w latach 1939-1945
Rozbudowa lotniska użytkowanego przez Luftwaffe (powiększenie obszaru, modernizacja, budowa obiektów wojskowych oraz betonowej drogi startowej). -
1945
marzec
Początek prac przygotowujących zniszczone w czasie walk o Poznań lotnisko do wznowienia działalności lotniczej. -
1945Inauguracja powojennej działalności PLL „LOT” i otwarcie drugiego w kraju połączenia okrężnego Warszawa-Łódź-Poznań-Katowice-Łódź-Warszawa.
-
1946
13 marca
Otwarcie bezpośredniego połączenia Warszawa-Poznań, przedłużonego później do Szczecina. -
1947
w latach 1947-1950
Doraźny remont lotniska, przeprowadzony przez PLL „LOT”, jako administratora portu. -
1959Przejęcie zarządzania lotniskiem przez Zarząd Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunalnych.
-
1958
w latach 1958-1960
Rozbudowa infrastruktury: powiększenie płyty przydworcowej, budowa drogi kołowania, modernizacja i przedłużenie drogi startowej, montaż świetlnych pomocy nawigacyjnych oraz oświetlenia powierzchni lotniskowych. -
1971
w latach 1971-1975
Dalsze inwestycje w infrastrukturę: wzmocnienie i przedłużenie drogi startowej do 2 500 m, budowa nowej wieży kontroli ruchu, rozbudowa dworca lotniczego, wzmocnienie technologiczne pomocy nawigacyjnych. -
1979Zgoda Zarządu Ruchu Lotniczego oraz Wojewódzkiej Rady Narodowej na dalszą rozbudowę lotniska - plany te nie zostały zrealizowane.
-
1987Powstanie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, które przejęło zarządzanie lotniskiem.
-
1989Stopniowe wprowadzanie możliwych zmian: uporządkowanie terenu, poprawa warunków obsługi pasażerów, montaż oświetlania oraz unowocześnianie urządzeń lotniczych.
-
1991
w latach 1991-1992
Kryzys w funkcjonowaniu lotniska, zaprzestanie obsługi rejsów regularnych poza okresem targowym (Międzynarodowe Targi Poznańskie) do marca 1992, wstrzymanie rozbudowy terminalu, wzrost ruchu GA. -
1991AIR SHOW POZNAŃ - pokazy lotnicze.
-
1993Budowa nowego terminalu pasażerskiego, uruchomienie pierwszego połączenia zagranicznego do Düsseldorfu, wprowadzenie ustawiania samolotów przez ustawiaczy, otwarcie części przylotowej w terminalu pasażerskim.
-
1994
w latach 1994-1995
Modernizacja systemu elektrycznego, pozyskanie pojazdu p.poż.; uruchomienie połączenia do Drezna i Kopenhagi (rozpoczęcie operowania Skandynawskich Linii Lotniczych SAS na poznańskim lotnisku). -
1996Początek rozbudowy i modernizacji terminalu (przeprojektowanie całego obiektu, zmiana funkcjonalności pomieszczeń, połączenie hal przylotów i odlotów), podpisanie porozumienia w sprawie utworzenia spółki Port Lotniczy Poznań-Ławica.
-
1997Poświęcenie najnowszego samolotu PLL LOT Boeing 767-300 ER i nadanie maszynie imienia „Poznań”; samolotem tym awaryjnego lądowania na lotnisku Chopina w dn. 1 listopada 2011 roku dokonał kapitan Tadeusz Wrona wraz z załogą.
-
1997
11 lipca
Podpisanie umowy spółki „Port Lotniczy Poznań-Ławica Spółka z o.o.” (udziałowcy: Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, Miasto Poznań oraz Skarb Państwa). -
1999Pierwszy rok pełnej działalności spółki, po uzyskaniu certyfikatu na działalność lotniskową; inwestycje w infrastrukturę lotniska, rozpoczęcie budowy terminala Cargo, a następnie zmiana przeznaczenia na terminal pasażerski, wybór biura projektowego (Studio ADS); uruchomienie połączenia do Hanoweru.
-
2000Rozpoczęcie prac przy budowie terminalu pasażerskiego; modernizacja i rozbudowa płyty postojowej samolotów; uruchomienie połączenia do Brukseli; zawarcie porozumienia o współpracy z Frankfurt Airport.
-
2001Oddanie do użytkowania terminalu Cargo; uruchomienie połączenia do Zielonej Góry; oddanie do użytkowania nowego terminalu pasażerskiego (4 listopada 2001).
-
2002Uruchomienie połączenia do Wiednia i Frankfurtu nad Menem.
-
2003Uruchomienie połączeń do: Kolonii/Bonn, Wiednia, Monachium, Londynu (pierwsze połączenie obsługiwane przez przewoźnika niskokosztowego Air Polonia); oddanie do użytkowania zmodernizowanego terminalu GA; „Military Air Show”.
-
2004Uruchomienie połączenia do Brukseli i Monachium (rozpoczęcie operowania Deutsche Lufthansa na poznańskim lotnisku); przyznanie Certyfikatu Lotniska Użytku Publicznego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
-
2005
w latach 2005-2007
Uruchomienie połączeń do Londynu Luton, Londynu Stansted i Dublina, oferowanych przez przewoźników niskokosztowych; stopniowe dalsze ogłoszenia i inauguracje nowych połączeń, głównie przez linie Wizzair oraz Ryanair: Liverpool, Sztokholm, Barcelona-Girona, Bristol, Dortmund, East Midlands, Londyn Gatwick (British Airways), Edynburg, Paryż-Beauvais, Rzym-Ciampino (Centralwings), Kraków (Jetair). -
2006
29 października
Nadanie Portowi imienia Henryka Wieniawskiego. -
2006Inauguracja corocznych edycji żłóbka „W drodze” w terminalu pasażerskim (wspólne przedsięwzięcie czterech instytucji: Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Filharmonii Poznańskie, POZ Airport Services oraz Portu); ukazanie się pierwszego numeru kwartalnego magazynu dla pasażerów „Kierunek Ławica”, wydawanego obecnie pt. „Let’s fly”.
-
2008Rozpoczęcie działalności bazy operacyjnej linii Wizz Air; rozbudowa terminalu pasażerskiego i dostosowanie infrastruktury do obsługi ruchu w strefie Schengen; rozbudowa płyty postojowej samolotów; dalszy rozwój siatki połączeń.
-
2008Ogłoszenie zaktualizowanej Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Fundusz Spójności Unii Europejskiej), Działanie 6.3 Rozwój sieci lotniczej TEN-T; projekt „Port Lotniczy Poznań-Ławica – Rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej” znalazł się na liście podstawowej; dofinansowanie realizacji projektu ze środków unijnych wynosi 88,04 mln złotych.
-
2008
25 września
Pierwszy w historii lotniska milionowy pasażer w ciągu roku. -
2009Oddanie do użytkowania nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo - Gaśniczej.
-
2010Ogłoszenia i inauguracje kolejnych kierunków lotniczych z Poznania: Alicante, Barcelona El Prat, Münster/Osnabrük, Praga.
-
2010
28 luty
Wydanie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia „Rozbudowa i modernizacja Portu Lotniczego Poznań-Ławica”. -
2011Zawarcie umowy dotyczącej emisji obligacji korporacyjnych pomiędzy Portem a Bankiem Pekao S.A.; pozyskana kwota 128 mln złotych przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów inwestycji w latach 2011-2013.
-
2011
kwiecień
Początek rozbudowy terminalu pasażerskiego – projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko symboliczne wmurowanie kamienia węgielnego w dniu 7 października 2011. -
2011Początek rozbudowy płaszczyzn lotniskowych – projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
-
2012
marzec
Prezentacja nowego logotypu i zmienionej identyfikacji wizualnej Portu. -
2012Uroczysta inauguracja rozbudowanych płaszczyzn lotniskowych – nowej równoległej drogi kołowania oraz rozbudowanej płyty postojowej.
-
2012
28 maja
Uroczyste otwarcie rozbudowanego terminalu pasażerskiego – strefa przylotów i przyszła hala odpraw. -
2012Podpisanie Umowy o dofinansowanie Projektu pn.: „Port Lotniczy Poznań-Ławica – Rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej” (indywidualny projekt kluczowy) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 –
2013, Priorytet VI: Drogowa i lotnicza sieć TEN-T, Działanie 6.3: Rozwój sieci lotniczej TEN-T. -
2012
lipiec
Rozpoczęcie kontynuacji rozbudowy terminalu pasażerskiego – początek prac przy budowie nowej sortowni bagażu oraz rozbudowie strefy odlotów. -
2012Ogłoszenie zaktualizowanej Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Fundusz Spójności Unii Europejskiej), Działanie 6.3 Rozwój sieci lotniczej TEN-T; dofinansowanie realizacji Projektu pn.: „Port Lotniczy Poznań-Ławica – Rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej” ze środków unijnych wynosi 112,04 mln złotych.
-
2013Obchody 100-lecia powstania lotniska w Poznaniu. Wystawa fotografii historycznych, konkurs historyczny „Ławica Wspomnień”, okolicznościowe upominki. Uroczyste Obchody przy pomniku Zdobywców Ławicy. Uczestnictwo drużyny biegaczy Portu Lotniczego w Biegu Lwa, w Tarnowie Podgórnym.
-
2013
1 października
otwarcie Terminala z udziałem Prezydenta RP oraz Władz Miasta Poznania. -
2013
2 grudnia
wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowej wieży kontroli lotów PAŻP.
Otwarcie bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.